Психологічний аналіз уроку
Сучасний
учитель зобов’язаний підвищувати свою
психологічну грамотність, поглиблювати знання із загальної вікової та
педагогічної психології. Серйозна психологічна підготовка завжди допоможе
вчителю розв’язати
любі психологічні та педагогічні завдання.
Для того,
щоб психологічно грамотно провести урок необхідн навчитися управляти
психологічними процесами дитини; а саме: сприйманням, пам’яттю, увагою, мисленням, уявою. Вчитель повинен управляти цими процесами на уроці,
організовувати, спрямовувати, контролювати і, що дуже важливо, враховувати
вікові та індивідуальні особливості учнів. Психологічний аналіз уроку має
відрізнятися від звичайного (методичного) аналізу уроку. Цей аналіз має бути
поданий в термінах та поняттях психологічної науки.
Здійснюючи
психологічний аналіз уроку, шкільний психолог повинен побачити таке:
1. Як учитель викликає інтерес в учнів до того,що має вивчатися?
2. Як він здійснює установку на уважність?
3. Як підкреслює значимість, необхідність того, що вивчається?
4. Використання наочності? Емоційність мови вчителя?
5. Чи враховано вікові особливості уваги учнів?
6. Як змінює вчитель види діяльності учнів?
7. Який темп уроку?
8. Чи робить щось учитель, щоб підтримувати активність?
9. Чи включає учитель тих учнів, які мають стійкі недоліки уваги?
Велике значення на уроці має врахування
учителем мнемічних здібностей учнів. Тому аналізуючи урок, психолог повинен
відзначити:
1. Чи робить учитель установку на запам’ятовування.
2. Які прийоми використовує, щоб допомогти дітям запам’ятати щось важливе.
3. Чи вміє вчитель застосовувати розвиток кількох видів пам’яті (образної,
словесної, емоційної, рухової).
4. Чи організовується повторення і чи пов’язане воно з тим матеріалом, який вивчається
на уроці.
Якщо аналізувати як учитель враховує і
використовує такий психологічний процес, як уява, то варто звернути увагу на
таке:
1. Які приклади, мовні засоби та
посібники використовує учитель на уроці для формування наочних уявлень?
2. Чи домагається учитель узагальнення уявлень учнями?
3. Як враховуються особливості просторових уявлень?
4. Чи була на уроці творча атмосфера?
Далі слід звернути увагу на те, чи враховує
учитель розвиток мислення учнів, тобто:
1. Чи розвиває вчитель аналітичне і синтетичне мислення?
2. Чи вміють учні оцінювати те, про що вони дізналися?
3. Чи вчить учитель виділяти головне?
4. Як учитель застосовує колективну розумову діяльність?
5. Чи відповідає рівень вимог до учнів їх реальним можливостям?
6. Чи враховує педагог індивідуальні особливості учнів щодо швидкості і темпу
мислення?
7. Які форми контролю за розуовою діяльністю учнів використовує педагог?
8. Чи формує учитель навички самоконтролю і взаємоконтролю в учнів?
9. Чи використовуються на уроці елементи проблемного викладу матеріалу,
проблемні завдання?
10.
Чи використовує учитель
на уроці індивідуальні завдання?
Психологічний аналіз уроку вчителя
здійснюється в тактовній формі, враховується особистість вчителя, стаж роботи,
категорія. Обов’язкова опора на позитивні судження, недоліки чи прорахунки
висловлюється наодинці з учителем, бажано у варіативній
формі.
Психологічний аналіз уроків здійснюється на
запит адміністрації школи.
Підготувала практичний психолог ЗОШ І-ІІІ
ст. с.Уланів
Гамага Т. П.
Немає коментарів:
Дописати коментар