Розвиток обдарованості на уроках історії
Про розвиток обдарованих дітей останнім часом говорять і
пишуть багато. На це нас, шкільних
учителів, націлюють Укази Президента України, Національна доктрина розвитку
освіти України тощо.
З цією метою проводяться Всеукраїнські олімпіади, турніри,
конкурси-захисти робіт МАН. Але що відбувається у звичайній школі? Якщо ми порівняємо
відсоток успішності у початковій та старшій школі, то побачимо, що успішні в
початковій школі діти нівелюються в старшій. Звичайно, на це впливають різні
фактори, в тому числі і психологічні, і соціальні. Не всі батьки спроможні
забезпечити розвиток своєї обдарованої дитини на додаткових курсах, у гуртках,
студіях. Практика свідчить, що взагалі обдарованих дітей не так багато,
відсотків 5-10. А інші? Чи може решта 90 процентів учнів досягти високого
творчого рівня? Хоча б з одного предмета? Чи можна оптимізувати роботу на уроці
з пошуку та розвитку обдарованих дітей? До речі, обдарованість – це сукупність
здібностей, які дозволяють людині досягти вагомих результатів в одному або в
кількох видах діяльності і давати суспільству користь. Ця якість формується і
проявляється в діяльності. Завдання учителя – виявити і розвинути ці здібності,
сприяти соціалізації особистості учня в подальшому житті.
Мій досвід роботи свідчить, що стимулюючу роль для учнів
відіграє авторська програма для талановитих юних істориків. Вона ґрунтується на
науковій ідеї пошуку та розвитку здібних і обдарованих дітей в гуманітарних
галузях наук, насамперед історії. Сьогодні в умовах профілізації середньої
загальної освіти в школі історія, як дисципліна –профільне ядро.
Саме історія, як базова дисципліна дає змогу учневі
набути навичок самостійного мислення, наукового ставлення та аналізу різної
інформації. Визначальним аспектом методики вивчення історії є особистість учня
з її потребами та інтересами. А критеріями оцінки роботи учня є його вміння
аналізувати навчальний матеріал, узагальнювати, активно використовувати в
нестандартних ситуаціях, вміння самостійно здобувати знання, вести
науково-дослідну роботу. Безумовно, тут багато чого залежить від учителя.
Вважаю основним принципом викладання історії є те, щоб практично всі учні були
залучені до пізнавальної діяльності, обміну знаннями та ідеями. Мій досвід
свідчить, що це можливо при організації групової роботи в класі. Урок, на якому
застосовується така робота, значно відрізняється від традиційного. По-перше,
учні активні на такому уроці. По-друге, вони зацікавлені, оскільки мають
мотивацію для дискусії. Щоб дійти згоди, вони вчаться шукати компромісні
рішення, допомагати іншим. Такі вміння є безцінними в плані виховання соціальної
компетенції. По-третє, різні категорії учнів можуть само реалізуватися в такій
роботі:
а.
Здібні учні можуть продемонструвати свої знання, виступити в ролі лідера
групи;
б.
Учні середнього рівня можуть висловити свою думку в менш стресовій
ситуації, ніж «біля дошки»;
в.
Несміливі учні також отримують користь від групової роботи.
Немає коментарів:
Дописати коментар